مهدکودک شقایق
کودک کم استعداد

کودک کم استعداد

1 1 1 1 1

کودک کم استعداد از بدو تولد خصوصیات معینی را نشان می دهد که برخی از والدین آنها را نادیده می گیرند، زیرا این کار زندگی آنها را آسوده می کند، و یا به این دلیل که نمی خواهند این حقیقت را که ممکن است کودکشان از نظر ذهنی پایینتر از حد طبیعی باشد بپذیرند.

 

قبل از شروع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که که مقاله زیر را بخوانید:

رابطه با کودک

 

هرگاه متوجه شدید که یکی از عبارات زیر را برای توصیف کودک خود به کار می برید، باید این فکر به مغز شما خطور کند که کودکتان نیاز به آزمایش دارد.

«او همیشه بچه خوب و ساکتی است و به ندرت گریه می کند.»

«گاهی فراموش می کنیم که بچه داریم؛ هیچوقت ما را اذیت نمی کند.»

«گاهی اوقات فقط در گهواره اش دراز می کشد و اصلا حرکت نمی کند، و زیاد هم می خوابد.»

«یک تکه جواهر است، یک بچه فوق العاده بی دردسر، برعکس برادرش.»

«به ندرت صدایی در می آورد؛ به نظر می رسد در دنیای خودش زندگی می کند.»

«انگار از هشت ماهگی به بعد زنده شد، چون قبل از آن زیاد حرکت نمی کرد.»

چنین کودکی تقریبا همیشه از هر نظر عقب است (احتمالا به استثنای نشستن و راه رفتن)؛ تقریبا همیشه نخستین علامت این حالت، تاخیر در توجه کردن به چیزهای مختلف و لبخند زدن است. گاهی حتی ممکن است اطرافیان فکر کنند کودک نابیناست، زیرا به نظر می رسد که هیچ توجهی به آنچه اطراف او روی می دهد، ندارد.

چنین کودکی ممکن است حتی از نظر واکنش نسبت به صدا هم عقب باشد، هرچند وقتی او را تحت آزمون شنوایی قرار می دهید، می بینید که شنوایی او کاملا طبیعی است. گاهی ممکن است کودک از نظر یادگیری جویدن عقب باشد، که منجر به اشکال در خوردن غذاهای غیر مایع می شود.

 

حتماً بخوانید: اعتماد به نفس در کودکان

 

چه کودکی کم استعداد است؟

بعضی از مراحل رشد در این کودکان کم استعداد دیرتر از حد معمول رخ می دهند، مثلا ممکن است بازتاب چنگ زدن تا بعد از سه ماهگی ادامه یابد با توجه به دست ها تا حدود ۲۰ هفتگی ادامه یابد. به همین ترتیب، فرو بردن همه چیزی به دهان که در کودکان شش تا دوازده ماهه کاملا طبیعی است، ممکن است در کودکان عقب مانده برای مدت بیشتری ادامه یابد.

تمایل به انداختن اشیاء به بیرون از تخت یا کالسکه، معمولا در حدود ۱۶ماهگی متوقف می شود، ولی اگر کودک کندذهن باشد، ممکن است مدت بیشتری ادامه یابد. یک کودک عقب مانده ذهنی ممکن است در ۱۸ ماهگی هنوز به بیرون دادن آب دهان خود ادامه دهد، در حالی که این کار باید در حدود یک سالگی متوقف شود. فقدان تمرکز حواس و توجه نیز از مشخصات کودکان عقب مانده ذهنی است. هم نشان ندادن علاقه و توجه و هم فعالیت بیش از حد اما بی هدف ممکن است نشان دهنده اختلال توان ذهنی باشد. فعالیت بیش از حد و بی هدف ممکن است تا مدتی خود را نشان ندهد. کودکانی که در خردسالی بسیار پرخواب بودند ممکن است دچار تغییر قابل توجهی شده باشند و در حال حاضر قادر به تمرکز حواس نباشند.

آنها از یک فعالیت به فعالیت دیگری می پرند و حتی به صورت فیزیکی دور اتاق می گردند و هر لحظه به چیزی علاقه نشان می دهند؛ اوج این کار به صورت فعالیت دیوانه واری تجلی می یابد که تحمل آن بسیار دشوار است. این موضوع بخصوص در مورد کودکان درخودمانده (اوتیست) صدق می کند.

 

حتماً بخوانید: مشکلات رفتاری کودکان

 

درمان کم استعدادی کودکان

تردیدی وجود ندارد که والدین می توانند از سن خیلی پایین با استفاده از علاقه و توجه خود و محرک هایی از قبیل آواز، گفتگو، کتاب، بازی ها، و اسباب بازی های آموزشی به کودک کم استعداد خود کمک کنند. یک محیط کلا محرک بر مبنای گوش دادن، مباحثه، و پرسش به کودک شما کمک می کند به بهترین توان ممکن برای خود برسد.

مؤید این نظر، بررسی دقیقی است که در کارولینای شمالی در سال های دهه ۱۹۸۰ بر روی روش های تاثیر گذاشتن بر رشد ذهنی نوزادان انجام شده است. کودکانی که در این بررسی شرکت داده شدند از خانواده های بسیار فقیری بودند که مادرانی با بهره هوشی پایین داشتند. این کودکان را در برنامه های ویژه مراقبت روزانه برای هشت ساعت در روز و پنج روز در هفته ثبت نام کردند. (این بدان معنی نیست که هر کودکی نیازمند چنین مساعدت و آموزش فشرده ای است، بلکه صرفا تأثیر برنامه آموزشی را نشان می دهد.)

بچه ها از سن شش الی دوازده هفتگی تا پنج سالگی وارد این برنامه شدند و در آن سن در یک مدرسه معمولی مرحله کودکستان را شروع کردند.

برنامه طراحی شده برنامه ای محرک و از نظر عاطفی گرم و صمیمانه بود، بسیار شبیه خصوصیات ویژه خانوادگی که به رشد و تکامل کودکان کمک می کند. همزمان یک گروه شاهد از کودکان نیز با پیشینه مشابه انتخاب شده بود که برنامه های پربار ویژه روی آنها پیاده نشد، ولی ضمن بزرگ شدن در منزل مکمل های غذایی و درمان طبی در اختیار آنها بود.

 

حتماً بخوانید: عوامل مؤثر بر رشد کودک

 

نتایج به دست آمده هیچ جای ابهامی باقی نگذاشت. در تمام سنین، نمره بهره هوشی گروهی که تحت برنامه پربار مراقبت روزانه قرار گرفته بودند، بسیار بالاتر از گروه شاهد بود که قبل از ورود به مدرسه، بدون برخورداری از یک برنامه ویژه، در خانه بزرگ شده بودند. به علاوه اختلاف بین کودکانی که در یک برنامه ویژه پیش دبستانی شرکت کرده بودند پس از گذشت هجده ماه از آموزش مدرسه ای منظم، هنوز قابل توجه بود.

معنی این نتایج این نیست که عقب افتادگی ذهنی صرفا به وسیله ارائه آموزش های محرک سنگین در دوران کودکی، قابل درمان است. نتیجه این تحقیقات آن است که توان ذهنی کودکانی که زندگی خود را با مزیت های اندکی شروع می کنند در صورت تحریک پربارتر، قابل افزایش است. نتیجه مهم این یافته ها این است که والدینی که توان ذهنی کودکانشان کمی پایین تر از همسالان آنهاست، فقط در صورتی می توانند به فرزندان خود کمک کنند که تلاش نمایند از دوران شیرخوارگی به بعد محیطی پربار، غنی، و محرک در منزل خود مهیا سازند.

 

برچسب ها: مهد کودک شقایق, بهترین مهد کودک های تهران, رشد کودک, رشد ذهنی کودک, کم استعدادی کودکان

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید